loopbaan
vliegveiligheid
verhalen
foto-album
feedback via email

Vlucht no.

Jaar 1975

 Wind

 Weer

zweefvliegtuig

start

 vluchtduur

opmerkingen of bijzonderheden

paraaf en no van de  instructeur

datum  

maand

richting

m/sec

 bewolking

 PH

 type

methode

 tijdstip

 terrein

uren

minuten

1

21

juli

W-NW

2-4

7/8 strat. cu

386

ASK13

lier

11.49

Malden

--

11

1e start demonstratie stuurorganen

Rob
56-42

De eerste regel en het is eigenlijk een boek. Een boek vol plaatjes die opspringen zo gauw de woorden op je netvlies belanden.
Vlucht nummer 1. Het is 21 juli en het moet een redelijke dag geweest zijn om te beginnen met een zweefvliegkamp. Ervaren zweefvliegers wijzen op het feit dat 7/8 van de hemel ( zeg maar 85 % ) bedekt is met een soort bewolking die niet de nodige thermiek zal leveren nodig om lang te kunnen blijven "hangen". Toch slaagt Rob van Haaren er in om 11 minuten lang de zwaartekracht de baas te blijven voordat de ASK13 met registratie PH-386 weer terugkeert op het Maldens Vlak. Die 1e start heeft als titel : demonstratie stuurorganen. Alsof je bewust bezig bent een vliegtuig te besturen. De eerste impressies zijn wederom overweldigend maar als je na een paar minuten zelf de besturing in handen krijgt komt het vliegtuig tot leven. Nu ben je zelf de bestuurder en dat ding van linnen en een buizenframe reageert op jouw bevelen die je overbrengt via de stuurknuppel.

Het is een begin van een periode van enkele weken met vliegonderricht op de tweezitters Go4, ASK13 en Ka7.
Lange tijd voer ik een ongewilde strijd met mezelf en mijn instructeurs: ik ben een steilstarter vindt men ( en ze hebben gelijk maar dat duurt lang voordat ik me dat realiseer ) Ze weten het uit me te krijgen - sommigen door overreding en anderen die een steile start bestraffen door de lierkabel te ontkoppelen. Op die manier wordt je vlucht ingekort tot misschien maar 30 seconden alvorens we weer terra firma beroeren.

Het ging niet vanzelf: de instructeurs waren voorzichtig, ze lieten niemand solo voordat ze er van overtuigd waren dat er geen brokken zouden komen. Dus wacht je af en hoopt er het beste van. Tegen de tijd dat je aantal starts de 85 bereikt word je wel een beetje moedeloos. Twijfel begint zich van je meester te maken of je dit zweefvliegspel überhaupt nog wel zult leren spelen.

Dan na al die tijd wachten toch plots: de eerste solo vlucht.

Logboek

Logboek d.d. 30 april 1976 : eerste solo op Ka8 . Tegenwoordig is het gebruikelijk om solo te gaan op de tweezitter.

 

ASK 13 PH-386 - 2  ASK13%20PH-386  ASK13%20PH-386-b

Foto’s van de ASK13 PH-386 die in 1975 ook al bij de NIJAC vloog en daar nog steeds als lestoestel wordt gebruikt.   ©NIJAC

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 18-11-2012