De ELTA (Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam) was een tentoonstelling over de luchtvaart, die van 1 augustus tot 14 september 1919 werd gehouden in Amsterdam-Noord. Dit evenement werd mede georganiseerd door Albert Plesman.
De ELTA werd bezocht door ongeveer 500.000 mensen. Doel van de ELTA was het Nederlandse publiek enthousiast te maken voor de luchtvaart. In een grote tentoonstellingshal aan de Papaverweg in de Buiksloterham toonden (uitsluitend voormalig geallieerde) vliegtuigbouwers uit binnen- en buitenland hun producten. Daarnaast was een luchtvaartterrein waar vliegdemonstraties werden gegeven. Er werden rondvluchten georganiseerd, waarvan, ondanks de toenmalige hoge prijs van 40 gulden per vlucht, bijna 4000 keer gebruik werd gemaakt. Er werd ook een luchtrace georganiseerd, die door Captain Damelincourt in een Farman F.50P werd gewonnen. Daarnaast was er een stervlucht door Nederland uitsluitend voor de Nederlandse militaire Rumpler C VIII en Spyker V.2. Een geplande race met vliegboten werd na de dood van luitenant Heckmann afgezegd.
Koninklijke interesse was er van Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Koningin-moeder Emma. Imposant was ook de aankomst van vijf Engelse Felixstowe F.5 vliegboten en twee Engelse luchtschepen. Behalve de vluchten vanaf de ELTA vlogen diverse buitenlandse vliegtuigen naar andere steden in Nederland voor rondvluchten en demonstratievluchten. Daar onder: Heerenveen, Winschoten (hier vielen twee doden), Heerlen, Rotterdam en De Kooy. Italiaanse vliegboten waren gestationeerd op Texel en vlogen indien nodig naar Amsterdam voor demonstraties. Enkele Engelse en Italiaanse piloten bleven na de ELTA nog in Nederland voor het uitvoeren van rondvluchten.
Aangespoord door het grote succes van de ELTA werd in oktober 1919 de KLM opgericht. Mede-organisator van de ELTA Albert Plesman werd na afloop van de ELTA verzocht deze nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij te gaan leiden. Op het voormalige tentoonstellingsterrein vestigde Anthony Fokker zijn fabriek. Het laatste vliegtuig dat uit Amsterdam terug naar huis vloog was de Handley Page V/1500, dat pas in oktober 1919 naar Engeland terugvloog.