|
||
|
Welkom,De luchtvaart heeft zich in de afgelopen 40 jaar dat ik er zelf bij betrokken geweest ben stormachtig ontwikkeld. Door een chronologisch verhaal in het hoofdstuk Luchtvaart kunt u kennis maken met de persoonlijke aspecten en ervaringen van deze 3 decennia. Het is een persoonlijke doorkijk en terugblik vanaf het zweefvliegen in de ASK-13 in 1975 , via de Nationale Luchtvaartschool, Schreiner Airways en Martinair. Daarna werd KLM de werkgever waar ik 26 jaar lang voor mocht werken. Begin maart 2013 ben ik daar met een indrukwekkende laatste reis op de B777 met pensioen gegaan. Op dat moment ben je 57 jaar, een leeftijd waar op je verplicht met pensioen moest volgens de toen geldende CAO afspraken. Zoals zoveel gepensionneerde vliegers had ik ook het gevoel dat ik me nog te jong voelde om echt te stoppen met werken. Dit leidde er toe dat mijn vrouw Els en ik in mei 2013 naar Qatar vetrokken om in Doha te gaan wonen. Bij Qatar Airways kon ik meteen als gezagvoerder Boeing B777 aan de gang. We hadden verwacht dat ik daar op mijn verjaardag in juni 2021 met pensioen zou gaan bij het bereiken van de wettelijke leeftijds limiet van 65 jaar. UIteindelijk werd dat toch een jaar eeerder. Ook Qatar Airways ontkwam niet aan de gevolgen van de Corona crisis en nam in 2020 drastische maatregelen om de economische crisis waarin alle luchtvaartmaatschappijen verzeild raakten het hoofd te bieden. Een massa ontslag van, naar schatting, 25 % van het personeelsbestand was het gevolg. In het hoofdstuk Loopbaan kan je hierover meer lezen. In de 4 voorbije decennia zijn er op bepaalde tijdstippen altijd weer mensen geweest die cruciaal waren voor de richting waarin mijn relatie met de luchtvaart zich heeft bewogen. Het is aan hen dat ik veel dank ben verschuldigd. Waar mogelijk zal ik gaandeweg hun aandeel in de ontwikkeling van mijn loopbaan beschrijven. Deze website is ook een voorzichtige poging om u te laten kennis maken met allerlei aspecten van werken in de lucht-vaart, vliegtraining en instructie, een persoonlijke carrière en een hobby zoals fotografie. En soms hebben al deze onderwerpen onderling raakvlakken, die mogelijk toevallig zijn maar altijd interessant blijven. Anekdotes over de luchtvaart zijn er vele. Het is ook een motivator geweest om deze website te maken. Mijn vader, die in 2006 is overleden, heeft de 2e Wereldoorlog in al zijn gruwelijkheden meegemaakt. Toch is hij er nooit in geslaagd om zijn leven volledig met zijn kinderen te delen. Pas aan het einde van zijn leven wist mijn oudste zus hem te overreden om te vertellen over zo'n periode in zijn leven: de ontmoeting met oorlogsverslaggever George Weller in Nagasaki nadat daar de atoombom was gevallen. Deze unieke gebeurtenis is voor mij ook de reden geweest om op te schrijven wat er in de loop der jaren in mijn leven is gebeurd zodat ook mijn kinderen kennis kunnen nemen van de ervaringen van een voorgaande generatie. Het werk in de luchtvaart heeft naast zijn mooie en interessante kanten ook een aantal kenmerken die het soms moeilijk maken in de privé sfeer. Het onregelmatige karakter, de nachtvluchten en de veelvuldige afwezigheid van thuis maken dat veel van de taken in het huishouden en de opvoeding van de kinderen grotendeels neerkomen op de vrouw des huizes. En zonder haar steun is het uitoefenen van een baan als vlieger een praktische onmogelijkheid. In ons geval was mijn vrouw Els ook een spil in het raderwerk om het grootste probleem op te lossen aan het begin van mijn carrière : het vinden van een baan. Om ergens een baan te krijgen moet je ervaring hebben maar om die ervaring te krijgen heb je een baan nodig. Dit bekende dilemma speelt voor alle beginnende vliegers en dus destijds ook voor mij. De bijdrage die Els leverde was een essentieel onderdeel om deze Catch 22 situatie te doorbreken. Haar spaargeld was het fundament voor één van de meest interessante reizen die je als vlieger kunt doen namelijk een klein tweemotorig vliegtuig van het ene continent naar het andere brengen. In dit geval ging het om een ferryvlucht van Lakeland, Florida USA naar het toenmalige Zestienhoven, het vliegveld van Rotterdam, en de plaats waar mijn opleiding en loopbaan begonnen zijn. Dat verhaal is daarmee ook een belangrijk onderdeel geworden in het ontstaan van deze website. Otto Bliek
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 9-11-2023