Logboek
In juli 1975 stapte ik de wereld van de luchtvaart in. Het was een afscheid van de middelbare school en een soort nieuw begin. Nu lijkt die datum erg ver weg en zelfs wat onwezenlijk. Toch staat het in mijn Logboek. Op de voorkant staat Logboek Zweefvliegen en achterop: Uitgave Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Al die jaren nadien ongebruikt in de kast gelegen totdat ik het weer nodig had. Kon ik met Noor ( mijn oudste dochter ) na 25 jaar weer kijken wat er ook alweer zo leuk was aan dat zweefvliegen. Ik doe het open en het staat daar op bladzijde 1:
Vlucht no. |
Jaar 1975 |
Wind |
Weer |
zweefvliegtuig |
start |
vluchtduur |
opmerkingen of bijzonderheden |
paraaf en no van de instructeur |
datum |
maand |
richting |
m/sec |
bewolking |
PH |
type |
methode |
tijdstip |
terrein |
uren |
minuten |
1 |
21 |
juli |
W-NW |
2-4 |
7/8 strat. cu |
386 |
ASK13 |
lier |
11.49 |
Malden |
-- |
11 |
1e start demonstratie stuurorganen |
Rob
56-42 |
De eerste regel en het is eigenlijk een boek. Een boek vol plaatjes die opspringen zo gauw de woorden op je netvlies belanden.
Vlucht nummer 1. Het is 21 juli en het moet een redelijke dag geweest zijn om te beginnen met een zweefvliegkamp. Ervaren zweefvliegers wijzen op het feit dat 7/8 van de hemel ( zeg maar 85 % ) bedekt is met een soort bewolking die niet de nodige thermiek zal leveren nodig om lang te kunnen blijven "hangen". Toch slaagt Rob van Haaren er in om 11 minuten lang de zwaartekracht de baas te blijven voordat de ASK13 met registratie PH-386 weer terugkeert op het Maldens Vlak. Die 1e start heeft als titel : demonstratie stuurorganen. Alsof je bewust bezig bent een vliegtuig te besturen. De eerste impressies zijn wederom overweldigend maar als je na een paar minuten zelf de besturing in handen krijgt komt het vliegtuig tot leven. Nu ben je zelf de bestuurder en dat ding van linnen en een buizenframe reageert op jouw bevelen die je overbrengt via de stuurknuppel.
Het is een begin van een periode van enkele weken met vliegonderricht op de tweezitters Go4, ASK13 en Ka7.
Lange tijd voer ik een ongewilde strijd met mezelf en mijn instructeurs: ik ben een steilstarter vindt men ( en ze hebben gelijk maar dat duurt lang voordat ik me dat realiseer ) Ze weten het uit me te krijgen - sommigen door overreding en anderen die een steile start bestraffen door de lierkabel te ontkoppelen. Op die manier wordt je vlucht ingekort tot misschien maar 30 seconden alvorens we weer terra firma beroeren.
Het ging niet vanzelf: de instructeurs waren voorzichtig, ze lieten niemand solo voordat ze er van overtuigd waren dat er geen brokken zouden komen. Dus wacht je af en hoopt er het beste van. Tegen de tijd dat je aantal starts de 85 bereikt word je wel een beetje moedeloos. Twijfel begint zich van je meester te maken of je dit zweefvliegspel überhaupt nog wel zult leren spelen.
Dan na al die tijd wachten toch plots: de eerste solo vlucht.
Logboek d.d. 30 april 1976 : eerste solo op Ka8 . Tegenwoordig is het gebruikelijk om solo te gaan op de tweezitter.
Foto’s van de ASK13 PH-386 die in 1975 ook al bij de NIJAC vloog en in 2020 nog steeds als lestoestel wordt gebruikt. ©NIJAC
|