|
|
Wat er aan vooraf ging............. De sollicitatie bij Martinair in 1984 had alles te maken met de verbeterende economische situatie over de hele wereld en de daaropvolgende verhoogde vraag naar vliegers. Voordat ik hier op in kan gaan moet er over Martinair als maatschappij wel een en ander uitgelegd worden. Dus eerst een korte geschiedenis van deze baanbrekende Nederlandse chartermaatschappij. De tekst en afbeeldingen zijn overgenomen van de oorspronkelijke Martinair website. Binnen de huidige Martinair site is deze informatie nog steeds beschikbaar maar ik heb getracht de site weer te geven zoals deze bekend was in de periode dat het nog een maatschappij was voor vervoer van zowel passagiers als vracht. De vormgeving is uiteraard op de Leonardo site gebaseerd maar er is inhoudelijk niets aan de tekst veranderd. Geschiedenis Martinair1958Martinair werd op 24 mei 1958 opgericht door luchtvaartpionier Martin Schröder. De maatschappij droeg in die tijd nog niet de huidige naam, maar de naam Martin’s Air Charter (MAC). Met een vloot van één toestel en een personeelsbestand van vijf personen werden zowel rondvluchten als ongeregeld vervoer van passagiers en vracht uitgevoerd. De eerste buitenlandse bestemming van Martin's Air Charter was Palma de Mallorca: meer dan vijf lange uren in de lucht; koffie uit een thermoskan; geen warme maaltijd, maar zelf gesmeerde broodjes. Niet echt het comfort dat onze passagiers tegenwoordig gewend zijn, maar wel een absolute sensatie. Vliegen is dan nog een echte happening. Het is het begin van de
luchtvaartmaatschappij die in Nederland iedereen kent: Martinair.
Eigenhandig opgebouwd door Martin Schröder, die samen met een club
enthousiaste mensen keihard heeft gewerkt om er het bedrijf van te
maken dat het nu is: een begrip in de luchtvaart. Jaren 60De vloot en de activiteiten van de maatschappij werden in de eerste jaren beetje bij beetje uitgebreid. Met de DC-3’s, DC-4, DC-7’s, Dove’s en een Convair 440 werd een begin gemaakt met vakantievluchten in opdracht van reisorganisaties. Ook vlogen de toestellen de hele wereld over met vracht en bijzondere missies, zoals het vervoeren van Tibetaanse vluchtelingen naar Zwitserland in opdracht van het Rode Kruis en later de vluchten met hulpgoederen naar het hongerende Biafra. In eigen land nam Martinair een
eigen gebouw op Schiphol (Oost) in gebruik (het ‘Palengebouw’). Na
vijf jaar lang enig aandeelhouder van het bedrijf geweest te zijn,
krijgt Martin Schröder gezelschap van vier scheepvaartmaatschappijen
(later Nedlloyd), die elk voor 12,25% deelnemen in het kapitaal van
MAC. Later zal KLM de overige 50% kopen. In 1966 verandert de naam
van het bedrijf van MAC in ‘Martinair Holland’
Jaren 70Vanaf 1971 verzorgt Martinair elk jaar een dagvlucht voor zieken en gehandicapten van het Rode Kruis. Dit was een alternatief voor een gevraagde sponsorbijdrage aan het nieuwe Rode Kruis schip, de Henri Dunant. In datzelfde jaar doet Martinair
zijn laatste propellervliegtuigen van de hand en is daarmee volledig
een ‘jet-airline’. Tevens is er de introductie van de nieuwe
huisstijl, waarbij het ‘MAC’-logo van de staart verdwijnt en wordt
vervangen door de gestileerde rode M, de paraaf van Martin Schröder. Ondanks
de economisch moeilijke beginjaren van dit decennium is er een
groeiende vraag naar widebodies. Martinair bestelt de eerste twee
Boeing 747’s. Om ruimte te bieden aan deze grotere toestellen
wordt besloten tot de bouw van een hangar (4) op Schiphol-Oost.
Enige jaren later gevolgd door hangar 32.
In 1987 arriveert de eerste
‘Jumbojet’ op Schiphol, een jaar later gevolgd door de tweede. Jaren 90De Boeing 767 is uitstekend geschikt voor de vluchten naar het Caribisch gebied, zodat er in korte tijd nog vier van dergelijke toestellen de vloot komen versterken. Door de groei van het
vrachtverkeer wordt in 1991 een speciaal Boeing 747 vrachttoestel,
full freighter, aangeschaft. Dit toestel vliegt als eerste rond
met de tekst ‘Martinair Cargo’. De ‘Martinair Holland’ tekst op de
andere vliegtuigen wordt vervangen door het iets grotere 'Martinair'.
Tot 2004 blijft die schrijfwijze gehandhaafd.
De
DC-10’s worden vervangen door de moderne versie: de MD-11’s. Er
worden er vier besteld, waarvan de eerste - een ‘convertible’ - in
1994 op Schiphol arriveert. Een jaar later volgen de andere drie.
In 1996 en 1998 komen er nog twee bij.
Op de snel groeiende Zuid-Amerikaanse vrachtmarkt verstevigt Martinair haar positie door een deelname van 40% in de Colombiaanse vrachtmaatschappij TAMPA. In Brussel wordt een nieuw verkoopkantoor, in Nairobi een regionaal vrachtkantoor en op Schiphol-Noord het nieuwe Inflight Services gebouw geopend. In 1998 neemt Martin Schröder - 40 jaar na de oprichting - afscheid als President Directeur van Martinair. De banden met KLM worden aangehaald als de nationale luchtvaart-maatschappij zich voorneemt de aandelen van Nedlloyd te kopen om daardoor 100% eigenaar te worden van Martinair. De Europese Commissie in Brussel steekt daar echter een stokje voor en keurt de aandelentransactie niet goed. De aandeelhouderssituatie wijzigt pas in 2008 als Martinair onderdeel wordt van de AirFrance/KLM-groep. Bekendheid Met een naamsbekendheid in Nederland van meer dan 90%, een marktaandeel van meer dan 30% in het Nederlandse vakantiesegment en een 15e plaats op de lijst van grootste vrachtvervoerders in de wereld, is Martinair een belangrijke speler. Het design van de Martinairvloot is vanaf 1971 een bekend verschijnsel. De rode vink, een artdirectors vertaling van de paraaf van oprichter Martin Schröder, sierde de staart. Na 33 jaar worden de toestellen van een nieuw eigentijds design voorzien. De Martinairvink is sterk uitvergroot en vult nu de gehele staart. Deze stuwt als ware het toestel voort. De huisstijlkleuren rood en blauw, evenals het woord- en beeldmerk blijven gehandhaafd.
Martinair in 2007 Zoal alle luchtvaartmaatschappijen heeft ook Martinair verschillende malen in haar bestaan periodes van recessie en crisis moeten doorstaan. Op het moment van schrijven - juli 2007 - noopt de economische situatie van het bedrijf tot aanpassingen in het product dat Martinair levert. Naar verwachting zal een deel van de vloot uitgefaseerd worden om een beter rendement te realiseren, met name in de IT-passagiersmarkt. De vrachtmarkt - waar Martinair al vanouds sterk is - zal waarschijnlijk onveranderd worden bediend met de bestaande vloot. De directie van Martinair heeft haar voorkeur uitgesproken voor aansluiting bij KLM om de continuiteit van Martinair te kunnen garanderen. Een redelijk dramatische ontwikkeling voor een bedrijf dat al zo lang actief is in de Nederlandse luchtvaart en uniek in de zin dat er een forse ontslag golf dreigt bij zowel grond- als vliegend personeel. Update augustus 2012 Inmiddels is Martinair getransformeerd van een gecombineerde passagier en vrachtvervoerder naar een pure vrachtmaatschappij. De passagiers machines in de vorm van de B767 zijn uitgefaseerd en enkele honderden personeelsleden ( cabinepersoneel en vliegers ) zijn bij KLM in dienst getreden. Omdat men weer onderaan de zogenaamde senioriteitslijst moet beginnen betekent dit meestal een verlaging van functie. De tegenkant is dat er een afspraak is gemaakt over behoud van salaris.
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 7/06/20 15:13