|
EditRegion
EditRegion3
|
Airbus A330De Airbus A330 is de opvolger voor de Boeing B767 die in maart 2007 de KLM verlaten heeft De capaciteit in passagiers, het lagere brandstofverbruik en het betere passenger appeal van het inflight entertainment systeem dragen er toe bij dat deze Airbus A330 een goede vervanger is van de B767. De aerodyamische superieure vleugel staat een hogere kruissnelheid toe en een grotere initiele vlieghoogte dan de B767. De verbeteringen ten opzichte van de voorlopers van dit toestel, de A310 en A300-600 series, is frappant. Naast het fly by wire concept is met name de vervanging van het conventionele stuurwiel door een sidestick een opvallende verandering. Veel vliegers zijn vrij conservatief en zijn ten onrechte huiverig voor de verregaande technologische vernieuwing die door Airbus in haar vliegtuigen is ingebouwd. Het blijkt dat de toestellen van de Europese vliegtuigbouwer niet onveiliger zijn dan die van andere fabrikanten. De ongevallenstatistiek van Airbus ten opzichte van de Amerikaanse Boeingfabriek laat dit duidelijk zien. Naarmate de jaren vorderen worden vliegtuigen inherent veiliger. Airbus Industries heeft altijd een duidelijk standpunt ingenomen over de mate waarin haar vliegtuigen geautomatiseerd moeten zijn. Concurrent Boeing heeft dit pad ook gevolgd met de ontwikkeling van de B777. Naar verwachting zal Boeing bij haar nieuwe lijn verkeerstoestellen deze lijn nog verder doortrekken, met name bij generatie vliegtuigen van het type B787. Verkeersvlieg-tuigen zullen worden ontworpen zodanig dat de meest voor de hand liggende storingen niet kunnen leiden tot een ongeluk. Ook situaties die in de dagelijkse routine van de luchtvaart voorkomen zullen in het ontwerp beschermd worden. Daartoe hebben de vliegtuig fabrikanten inmiddels de laatste generatie verkeerstoestellen voorzien van het zogenaamde Fly by Wire concept waarbij electronische besturing en een beschermde Flight Envelop een computergestuurde bescherming bieden tegen overschrijdingen van de gebruikslimiteiten van het vliegtuig door de Human Interface ( de vlieger dus.. ) Om de integriteit van de besturing te garanderen zijn de computers die het vliegtuig binnen de voorgeprogrammeerde Flight Envelop houden dan ook meervoudig uitgevoerd. Toch zal altijd onderkend moeten blijven dat vliegtuigen mechanische voorwerpen zijn met waarbij ook de automatische beschermingssystemen kunnen falen of te laat reageren. Proactief zijn in de huidige generatie vliegtuigen is dan ook zeer gewenst. Verkeerde interactie tussen autoflight systemen en de human interface zijn in het verleden veelvuldig voorgekomen. Ook wordt inmiddels onderkend dat het handmatig besturen van een vliegtuig alleen dan goed uitgevoerd kan worden indien het regelmatig wordt beoefend en als de vlieger voldoende op de hoogte is van de karakteristieken van het vliegtuig dat hij bestuurt. Het ontbreken van deze vaardigheden door gebrek aan training, kan zelfs bij de moderne toestellen zoals de A330 en de B777 tot een ongeluk leiden. Bij de A330 heeft dit inmiddels geresulteerd in een notoir ongeluk: de vlucht van Air France AF447.
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27-09-2012