Airbus A310
Toen de Airbus A300, het eerste Airbus passagiersvliegtuig, een succes werd bracht Airbus een verkorte versie uit, de Airbus A310. Ook dit was een widebody vliegtuig. Airbus zette een grote stap op technologisch gebied door het toestel uit te rusten met een geavanceerde elektronische systeem bewaking waardoor het toestel niet langer een boordwerktuigkundige nodig had. Ook Boeing had een dergelijk toestel in de vorm van de B767 die technisch gezien minder geavanceerd was. Er is destijds met name door de vlieger en bwk vakbonden sceptisch gereageerd op de introductie van widebody vliegtuigen met een zogenaamde 2 mans cockpit. In de loop der jaren is deze scepsis niet terecht gebleken en worden alle moderne vliegtuigen met een twee-mans cockpit uitgerust.
De A310-200 was er in verschillende configuraties waarin 190 tot 250 mensen plaats kunnen nemen. De Airbus A310 was een redelijke succesvliegtuig voor de chartermaatschappijen. Onder meer Martinair had 2 stuks afgenomen in een zogenaamde quick change configuratie, Daarmee kon snel overgeschakeld worden van passagiers- naar vrachtvluchten. De KLM had van 1985 tot en met 1994 10 Airbussen A310's in haar vloot en deze werden uiteidelijk na 12 jaar vervangen door Boeing 767-300ER's. In een Airbus A310 van de KLM kon men 218 passagiers vervoeren in 2 klassen: business en touristclass. Bij Martinair waar men slechts 1 klasse in de Airbus A310 had, waren er zelfs 265 stoelen ingezet om toeristen te vervoeren naar vakantiebestemmingen.
De Airbus A310 heeft een vliegafstand van 4000 tot 8000 km. Hierdoor was het vliegtuig in het nadeel ten opzichte van de B767-300ER die een grotere bereik had en meer lading kon vervoeren. Dit leidde tot de uitfasering van de A310 bij de meeste luchtvaartmaatschappijen. De machine wordt nog wel ingezet door vrachtvervoerders zoals FedEx in de USA die alle Nederlandse Airbussen A310 heeft overgenomen en omgebouwd tot vrachtvliegtuig. In een later stadium kwam er een nieuwe versie: A310-300 met een groter vliegbereik van 9000 km. Toch kon ook dit toestel de opmars van de Boeing 767 niet stoppen. Hiermee zag Airbus zich genoodzaakt ook een vervanger van de A310-300 te onwikkelen. Dit werd de A330. Voordat de KLM deze machine ging opereren was eerst weer een Boeing machine aan de beurt in de jaren 1995-2007: de B767-300ER.
Een interessante periode in de A310 tijd waren de charters voor de KLu ( Koninklijke Luchtmacht ) naar Goose Bay in Canada