|
EditRegion1
EditRegion3
|
FOKKER 100
De Fokker 100 is, hoewel klein vergeleken met de Boeing 737 en Airbus A320, het grootste verkeersvliegtuig dat Fokker heeft gebouwd. Het vliegtuig is bedoeld voor korte afstanden en biedt plaats aan ongeveer honderd passagiers. De Fokker 100 is in wezen een verlengde en ingrijpend gemoderniseerde variant van de oudere F28 Fellowship. Fokker heeft bij de '100' onder meer de vleugel aangepast en de spanwijdte vergroot, een glass cockpit geïnstalleerd en gekozen voor nieuwe motoren. De motoren zijn van het type Rolls-Royce Tay, die is ontwikkeld uit de Spey, waarmee de F28 is uitgerust. Fokker begon in november 1983 tegelijkertijd met de ontwikkeling van de Fokker 100 en de Fokker 50. Daarmee nam de Nederlandse vliegtuigfabriek veel hooi op de vork, wat leidde tot vertragingen in het ontwikkelings- en testprogramma en ook in de productie. De Fokker 100 maakte de eerste vlucht op 30 november 1986 vanaf Schiphol. Door de vertraagde levering van de Fokker 100 heeft de KLM uiteindelijk besloten slechts 6 exemplaren van het toestel van Fokker af te nemen. De vernieuwing van de KLM Europa vloot waar de DC-9 vervangen moest worden door en nieuwer, stiller en zuiniger toestel ging daardoor voor Fokker verloren. De KLM ging over tot aankoop van de B737. De 6 Fokker 100 toestellen zijn 5 jaar door Air Littoral ten behoeve van de KLM gevlogen. In 1993 werden de Fokkers door de KLM terug genomen. In deze periode moest een groot aantal opleidingen van KLM vliegers gerealiseerd worden. Door de beperkte opleidingscapaciteit in Nederland werd uitgeweken naar het Flight Safety trainingscentrum op het vliegveld van Wilmington ( Delaware ) in de Verenigde Staten. De Fokker 100 was het vliegtuig waarop ik mijn vuurdoop als gezagvoerder kreeg. De technische staat van de vliegtuigen die door Air Littoral waren gebruikt was slecht te noemen. Daarmee werden de leiderschaps-kwaliteiten van de jonge KLM gezagvoerders die er op kwamen te vliegen nogal op de proef gesteld. De dialogen die er in de Fokker 100 cockpits bij tijd en wijle gevoerd moesten worden om alles binnen de veilige paden te laten verlopen zullen me nog lang bij blijven. Wilmington - Delaware Het Flight Safety training center is gesitueerd op dit
oude WW2 vliegveld. Het is bekend geworden .als basis van de Amerikaanse
Air Transport Command, de voorloper van de Military Air Transport
Command. Tegenwoordig vliegt men met C-141 Starlifter, C-130 Hercules,
C-5 Galaxy of C-17. In de Tweede Wereldoorlog vlogen vanuit Wilmington
de DC3, DC4 en de C-87 ter bevoorrading van de UK maar ook de
oorlogszones in de Pacific. Een interessante inzage in deze tijd is
terug te vinden in het beroemde boek Fate is the Hunter van Ernest Gann. De introductie van een nieuw vliegtuig type in een luchtvaartmaatschappij is een arbeidsintensief proces maar ook een periode waarin mensen met ontzettend veel enthousiasme hun werk uitvoeren. De instructeurs van de Fokker 100 waren een enthousiaste hechte groep die lange tijd in de Verenigde Staten doorbrachten. In de vakantieperiodes was het dé gelegenheid om je gezin te laten overkomen en hen kennis te laten maken met dit stuk van Oost-Amerika. Blijvende herinneringen vormen de bezoeken aan Washington, Baltimore en New York. Indrukwekkend was het bezoek aan de Amish . Ook een openbaring was het om een American Baseball wedstrijd bij te wonen van de Phillies tegen de New York Mets. Het onderhoud van de Fokker 100 was in die tijd nog uitbesteed aan Air Littoral Maintenance. De kwaliteit van het geboden onderhoud was slecht. KLM zag zich gedwongen het onderhoud in eigen hand te nemen en verscheidene modificaties door te voeren die Air Littoral nooit op de F100 had uitgevoerd. Deze modificaties waren niet verplicht maar leverden uiteindelijk wel een kwalitatief verbeterd vliegtuig op. De kinderziektes die het ontwerp vanaf dag 1 geplaagd hadden werden er nu grotendeels uit gehaald. De Fokker 70 die later door Fokker werd uitgebracht heeft geprofiteerd van de verbeteringen die in het ontwerp zijn aangebracht op basis van de ervaringen met de Fokker 100. De Fokker 100 is nog steeds een goed vliegtuig voor diverse kleinere luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld ondanks het feit dat het ontwerp al meer dan 20 jaar oud is. De F100 heeft de reputatie een gebruiksvriendelijk vliegtuig te zijn. Toch kunnen de goede vliegeigenschappen van het vleugelontwerp zeer snel teniet gedaan worden als er sprake is van ijsafzetting op de vleugels. Het is opvallend dat meerdere ongelukken met de F100 hierop terug te voeren zijn. Voor alle vliegtuigen geldt dat de vleugels vrij moeten zijn van ijsafzetting maar de F100 is hierin, net zoals een aantal andere vliegtuigtypes, zeer kritisch te noemen.
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 30-04-2013