|
EditRegion
EditRegion3
|
Boeing B777voorjaar 2002 Aankondiging van de eerste fase van de vernieuwing van de intercontinentale KLM vloot. Drie Boeing 747-400ER-vrachtvliegtuigen en acht Boeing 777-200ER-vliegtuigen zullen de Boeing 747-300's opvolgen. Nog eens twee Boeing 777-200ER's gaan twee MD-11's vervangen. Bij Airbus wordt een bestelling geplaatst van zes A330-200-toestellen. De intercontinentale vloot van KLM bestaat na afronding van de vernieuwing uit drie types: Boeing 747-400, Boeing 777-200ER en Airbus A330-200. Najaar 2012 Hoe anders is het eigenlijk gegaan: de B747-400 vrachtvliegtuigen zijn inmiddels bij Martinair beland. De MD11 wordt vervangen door een mix van A330-200 en A330-300 alsmede door de B777 uitbreiding. Later zal met de komst van de B787 de echte MD11 vervanger komen. Deze 2 tijdperken gteven de dynamiek van de luchtvaart weer. Initiële inschattingen van de benodigde vlootvervanging worden in de loop der jaren bijgesteld omdat er andere tijden zijn aangebroken, en andere prioriteiten moeten worden gesteld. Maar die B777 en de A330 die werden op tijd gekocht. Dat gebeurde zelfs anti-cyclisch d.w.z. tegen de marktontwikkeling in. De economie was nog niet hersteld van de crisis periode rond aanslagen van 11 september maar de KLM bestelde vliegtuigen bij Boeing en Airbus en kreeg ze met veel korting omdat de fabrikanten wel wilden blijven verkopen. Op 25 oktober 2003 landt de eerste B777-200 in KLM kleuren op Schiphol. De 10 eerste aankopen van de B777 werden al snel opgevolgd door verdere bestellingen zodat de KLM vloot van B777-200's inmiddels op 15 staat. Dit type wordt echter niet meer geleverd door Boeing en dus heeft de KLM er inmiddels 7 stuks van de grotere B777-300 variant bijgekregen. Met de komst van nog 1 B777-300 in 2013 komt er naar het zich laat aanzien voorlopig een einde aan de groei van de B777 vloot bij KLM. De laatste omscholing De overstap van het vliegtuigtype waarop je als vlieger werkzaam bent naar een ander toestel gaat gepaard met een omscholingstraject van enkele maanden. Omscholingen zijn duur en je wordt daarom verplicht een minimum periode op dat type te blijven vliegen voordat je weer naar een ander toestel kunt gaan. Zo verloopt het dus ook met de laatste opleiding die ik ooit bij de KLM zal voltooien. De B777 is inmiddels de belangrijkste vloot binnen de KLM geworden door de belangrijk lagere operating cost die deze machine heeft ten opzichte van de oudere generatie toestellen zoals de MD1 en de B747-400.
|
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 8-10-2012